Odzyskaj życie pełne energii i wyjdź z przewlekłego zmęczenia! - Diana Michalczuk Dietetyk

Czy życie może być lekkie, radosne i pełne energii? Wyobraź sobie, że wstajesz rano, budzisz się z głębokiego, odżywczego snu, otwierasz oczy, rozciągasz się jeszcze pod kołdrą i czujesz się wypoczęta. Masz ochotę rozpocząć nowy dzień ze wszystkimi zadaniami i radościami, które na Ciebie czekają. Masz ochotę na pracę, aktywność i zabawę z dzieckiem. Jak to jest? Jakie to uczucie?

 

Pamiętasz takie dni, a może momenty? Gdy miałaś w sobie dużo energii życiowej, chęci do działania i bycia z najbliższymi? Brak energii to jeden z najczęstszych objawów, z którymi przychodzą do mnie klientki. Ja także, w pewnym momencie swojego życia, czułam to samo. Ociężałość, brak chęci do działania i osłabienie. Trwające niemal cały czas.

 

Co to jest zmęczenie przewlekłe? Skąd bierze się patologiczny brak energii?

 

Zmęczenie przewlekłe to stan, który utrzymuje się mimo odpoczynku. Chroniczny brak energii do czegokolwiek, brak entuzjazmu i chęci nawet do tych działań, które kiedyś przynosiły radość. Zmęczenie przewlekłe charakteryzuje się znużeniem, sennością oraz fizycznym wycieńczeniem, a czasem ma się także problemy z koncentracją.

Ogólnie mówiąc stan ten zazwyczaj jest spowodowany długotrwałym brakiem odżywienia komórek ciała witaminami, minerałami, składnikami budulcowymi, niemożności dotarcia do nich fruktozy i glukozy oraz odwodnieniem. Dodatkowo jest to często spowodowane nagromadzeniem toksyn, które pochodzą ze złych nawyków żywieniowych, chemii, patogenów, stagnacją systemów oczyszczających ciało oraz pozostałości leków. Dużo tego prawda? A teraz należy jeszcze wziąć pod uwagę Twój wiek, stan zdrowia oraz to, ile czasu poświęcasz na ruch, który daje Ci radość.

 

Jakie są objawy zmęczenia patologicznego?

 

Oto część objawów, która może oznaczać że cierpisz na zmęczenie patologiczne:

  • niemoc do aktywności fizycznej i myślenia zaraz po przebudzeniu się,
  • niechęć  i brak siły do standardowych obowiązków domowych,
  • brak energii pomimo pobudzania się np. 3 kawami dziennie,
  • zasypianie na siedząco, najczęściej po posiłku,
  • uczucie zmęczenia podstawowymi procesami myślowymi,
  • brak chęci i niemoc do aktywności fizycznej/ rekreacyjnej nawet takiej jak spacer.

 

Jak sobie z tym poradzić?

 

Z chronicznego zmęczenia można wyjść, trzeba tylko podejść do tego jak do procesu zdrowienia i nadać temu priorytet. Oto co możesz zrobić, by poczuć się lepiej i zacząć odzyskiwać swoją energię oraz chęć do działania:

  1. Zadbaj o nawodnienie organizmu – to ważne, ponieważ jesteśmy zbudowani przede wszystkim z wody, to jest nawet do 75% składu naszego ciała w zależności od wieku, budowy ciała i płci. U mężczyzn woda stanowi około 60-65% masy ciała, u kobiet wynosi około 50-55%, a ciało noworodka, niezależnie od jego płci, składa się z wody w około 75%.  Sytuacja zmienia się w zależności od naszego wieku i prowadzonego trybu życia. Ciało seniora może zawierać poniżej 50% wody, co manifestuje się m.in. w wysuszonej i pomarszczonej skórze.  Nasz organizm bez wody działa jak zardzewiały mechanizm, można powiedzieć że dosłownie skrzypi od rdzy, a koła zębate nie są w stanie się obracać. Komórki, aby móc się odżywiać i oddawać metabolity potrzebują tzw płynącej wody, która dostarcza i zabiera substancje.

Ważna informacja – potrzebujemy 30ml wody na 1 kg masy naszego ciała na dobę. -> Więcej informacji znajdziesz w moim bezpłatnym materiale 5 sekretów jak odzyskać szczupłą sylwetkę i energię w insulinooporności i niedoczynności tarczycy. < Zasady zawsze są takie same, zarówno u zdrowych osób, jak i tych, którzy są obciążeni jednostką chorobową.

 

  1. Daj ciału to, co najlepsze i odżywiaj się witaminami, minerałami, wodą strukturalną, błonnikiem, łatwo przyswajalnymi aminokwasami z warzyw i owoców, pestek oraz orzechów. Wybieraj świeże lokalne owoce i warzywa, niech zaczną stanowić podstawę Twojej di Posiadają one w sobie tak wiele witamin i minerałów, że bardzo szybko mogą pomóc w przywróceniu energii i naturalnej witalności. Poza tym są naprawdę pyszne, a w odpowiednim połączeniu poczujesz, że wzbogacają one smaki Twoich potraw, jednocześnie odżywiając Cię i wzmacniając

 

Najlepszą dietą jaką mogę polecić jest dieta alkaiczna / zasadowa tj surowy weganizm, witarianizm. Jednakże żeby zacząć tak się odżywiać, należy zastosować metodę małych kroków i wdrożyć co jakiś czas kilka nowych, małych zasad w odżywianiu się. Warto na początek zmniejszyć ilość chemii i produktów przetworzonych w diecie. Zamienić je na większą ilość owoców i warzyw.

Prawda, że to nie takie trudne? Np. jeśli do tej pory kanapkę jadłaś z jednym plasterkiem pomidora, to teraz zjedz całego pomidora do tego posiłku. W czasie obiadu zamień trzy ziemniaki na większą porcję surówki. I proszę, nie dojadaj posiłków po dzieciach, ponieważ Twój żołądek nie jest śmietnikiem. Zamiast batona zjedz porcję owoców, tak po prostu. Już tych kilka drobnych zmian sprawi, że poczujesz różnicę.

Jak widzisz zmianę diety warto wprowadzać małymi krokami. Rzucając się na wielką rewolucję nasza psychika odbiera to jako atak i zakaz. Konsekwencją jest wracanie w jeden dzień do poprzednich nawyków żywieniowych i nadrabianie tzw braków, dlatego w takiej sytuacji mamy do czynienia z efektem jojo.

 

Co mówią moje klientki ?

 

Mam taką zasadę w gabinecie, że sprawdzam w wywiadzie na jaką zmianę, jeśli chodzi o jadłospis, są psychicznie gotowe moje klientki. Stopniowo, miesiąc po miesiącu, wprowadzam drobne zmiany i np. typowo mięsną dietę z dużą ilością ziemniaków zamieniamy na cztery dni z mięsem w tygodniu, z dużą ilością warzyw i owoców. To nie jest jakaś diametralna zmiana, ponieważ wspólnie ustalamy na co moje klientki są gotowe, dzięki czemu proces jest o wiele bardziej skuteczny.

Moje podopieczne w przeciągu maksymalnie dwóch tygodni po wprowadzeniu nowego jadłospisu odczuwają znaczny wzrost energii. Jest to zazwyczaj pierwsza wizyta kontrolna, na której  słyszę, że wróciła im chęć do życia i zabaw z dzieckiem. Że w końcu się wysypiają i mają siłę wstać z łóżka. Niesamowite jest to, że wystarczy wprowadzenie kilku zdrowych zasad i poprawienie diety na odżywczą i nawilżającą, by zaobserwować pozytywne zmiany.

Za każdym razem czuję radość, gdy słyszę o poprawie kondycji zdrowia, obserwuję jak poprawia się wygląd moich klientek, ich kolor skóry, pojawiają się dołeczki w policzkach w trakcie uśmiechu oraz w efekcie ubocznym uzyskują szczupłą sylwetkę.

 

 

Czy chroniczne zmęczenie to problem społeczny?

 

Z niepokojem obserwuję ilość osób cierpiących na zmęczenie ogólne.To nie tylko kobiety, ale i mężczyźni, a nawet młodzież. Towarzyszy temu często, oprócz braku energii, także słaba pamięć, czy brak ochoty na kreatywność. To smutne, ponieważ życie jest po to, żeby czerpać z niego pełnymi garściami, cieszyć się z najdrobniejszych rzeczy, spędzać czas z najbliższymi, czy bawić się ze swoimi dziećmi, tak jak one lubią.

Jednakże ten stan można zmienić i jak już wiesz – w większości przypadków wystarczy zmiana kilku nawyków żywieniowych, by w stosunkowo niedługim czasie poczuć więcej energii i chęci do działania. Jeśli masz ochotę, aby dowiedzieć się więcej to przeczytaj mój bezpłatny materiał – 5 sekretów i napisz mi jak Ci się udało wprowadzić pierwsze zmiany. Trzymam za Ciebie kciuki! Każdy z nas zasługuje na życie pełne, radosne i z mnóstwem energii, powodzenia!